Nu poți gândi dacă nu ești calm

Nu poți gândi dacă nu ești calm

Știm că programele eficiente trebuie să aibă cel putin cinci caracteristici. În primul rând, ele trebuie să-i ajute pe copii să se calmeze. Aceasta se leagă de reducerea perioadei de recuperare după un vârf emoțional, despre care ne-a vorbit Paul marți, fie că este vorba de mânie, invidie sau entuziasm. În al doilea rând, ele trebuie să-i facă pe copii să fie mai conștienți de stările emoționale ale celor din jur. A treia caracteristică poate fi considerată ceva mai occidentală: încurajarea discuțiilor deschise despre sentimente ca o cale de a rezolva conflictele interpersonale. A patra se referă la o abilitate foarte importantă: elaborarea de planuri și gândirea anticipativă, pentru a evita situațiile dificile. Iar ultima se referă la felul în care comportamentul nostru îi afectează pe ceilalți; aceasta este legată de empatie și grija pentru cei din jur.

Pentru a ilustra cele spuse, am să prezint unele dintre regulile pe care le considerăm principii după care putem să trăim, pe care le predăm profesorilor și elevilor. Apoi am să prezint exerciții concrete, pe care le utilizăm pentru a dezvolta fiecare dintre abilitățile amintite până acum.

Noi am elaborat un sistem de reguli pentru profesori și elevi, care poate fi considerat o ideologie despre cum funcționează emoțiile. Exista patru mari principii pe care vrem să le transmitem copiilor. Primul este acela că sentimentele sunt indicii importante. Ele pot proveni din noi înșine sau din exterior, ca indicii cu privire la stările celor din jur, și ne oferă informații foarte importante. Aceste informații se pot referi la noi înșine – la un lucru pe care ni-l dorim sau de care avem nevoie – sau se pot referi la nevoile altora.

Noi îi învățăm pe copii că aceste informații nu trebuie ignorate, ci trebuie examinate. Pentru a deveni conștienți de emoții, trebuie să înțelegem cum aflăm ce simțim în raport cu o anumită situație, cum putem pune în cuvinte aceste sentimente și cum putem recunoaște astfel de sentimente inclusiv la cei din jur. Cred că, într-un fel, acest lucru este corespunzător ideii de a-ți folosi inteligența – și ideii budiste de înflorire: să fii în stare să îți folosești rațiunea nu pentru a suprima emoțiile, ci pentru a le examina și a lua decizii în raport cu ele.

Acesta este un principiu, anume că emoțiile sunt indicii importante. Însa noi facem mai mult decât să le spunem acest lucru copiilor – le oferim și instrumente pentru a-l pune în practică, așa cum voi arata mai târziu. Acesta este un element important, pentru că multi copii se tem de sentimentele lor și adesea nu pot să-și separe sentimentele de comportament. De fapt, mulți dintre adulți au aceeași problemă. Este un lucru dificil și în majoritatea formelor de psihoterapie cu adulți este nevoie de mult timp pentru a-l deprinde. Așadar, este foarte important să-i ajutăm pe copii să înțeleagă faptul că sentimentele lor sunt diferite de comportament.

Și vorbim despre acest lucru într-o manieră foarte simplă. Afișăm în sălile de clasă mesaje de genul: «Toate sentimentele sunt acceptabile. Comportamentele pot fi bune sau rele.» Copiii trebuie să înțeleagă că toți oamenii au uneori sentimente de invidie, lăcomie, dezamăgire – întregul spectru al sentimentelor. Însa sentimentele sunt distincte de comportament și de aceea spunem ca unele comportamente sunt potrivite, iar altele nepotrivite.

Cum se poate preda însă acest principiu într-o lecție? Să luăm drept exemplu o lecție despre invidie – o emoție foarte importantă la copii. Le cerem copiilor să ne arate o expresie care exprimă invidia. În timpul lecției, discutăm despre invidie și le arătăm elevilor imagini cu diferite expresii faciale care exprimă invidia. Le putem spune o povestire despre un copil care a fost invidios la un moment dat și despre felul în care a reușit să depășească acea stare. Putem să-i punem pe ei să vorbească despre momente în care au simțit invidie, să facă un desen sau să scrie în jurnalul lor personal despre asta. Vorbim apoi despre comportament – despre ce putem face atunci când simțim invidie. Sentimentul de invidie poate fi foarte greu de controlat atunci când pune stăpânire pe noi, dar putem lua totuși decizii cu privire la felul în care să ne comportam.

Al doilea principiu recomandă separarea sentimentelor de comportament. Întrebarea este care tipuri de comportamente sunt adecvate și care nu? Multor copii le ia foarte mult timp să facă aceasta distincție. Adesea, atunci când resimt o anumită emoție, să zicem mânie, și au fost pedepsiți pentru un anumit lucru, ei ajung să amestece emoțiile pe care le-au resimțit și comportamentul pentru care au fost pedepsiți. Și ajung să crea dă că până și a avea anumite emoții este deja un lucru rău. Este foarte important să-i ajutam să înțeleagă că sentimentele sunt doar o parte din noi înșine. Ele apar inevitabil și trebuie să le acordăm atenție. Nu este nimic în neregulă cu aceste sentimente – sunt firești.

Al treilea principiu despre care le vorbim copiilor este acela că nu poți să gândești dacă nu ești calm. Este ca un fel de mantră, dacă doriți, în clasele cu care lucrăm. Se referă la ideea lui Matthieu, că emoțiile determină mintea să vadă lucrurile într-un anumit fel și la experiența lui Paul, cu telefonul soției. Îi învățăm pe copii că mai întâi trebuie să se calmeze, astfel încât să poată vedea clar ce se petrece și apoi să decidă ce trebuie făcut. Ce trebuie să facem cu o emoție? Punem aceasta întrebare de nenumărate ori. Și le  prezentăm apoi metode concrete de a se calma atunci când apar astfel de sentimente.”

Dalai Lama a întrebat: „Când le spuneți copiilor că ar trebui mai întâi să se calmeze pentru a evalua situația și a vedea ce pot face nu înseamnă oare ca le recomandați deja să-și modifice emoțiile?”

„Ei bine”, a răspuns Mark, „înseamnă că le spunem să-și controleze impulsul. Dar nu le cerem să le elimine. Vrem să se calmeze, astfel încât să-și poată spune în sinea lor: «Sunt nervos. Ce pot să fac în legătură cu asta? De ce sunt nervos?» Le recomandăm să controleze izbucnirea emoției – nu le spunem că emoția ar trebui ignorată, ci doar că mai întâi trebuie să ne calmăm și să ne folosim inteligența.”

Paul Ekman a explicat faptul că aceasta implică o reducere a intensității emoției.

Ideea era că, din perspectiva acestui program, orice emoție este acceptabilă – dar acțiunile determinate de emoții s-ar putea să nu fie astfel. Aceasta se află într-un puternic contrast cu viziunea budistă, potrivit căreia nu toate emoțiile sunt bune. Dalai Lama s-a gândit o vreme la acest aspect înainte de a-i face semn lui Mark că poate să continue.

„Al patrulea principiu pe care îl folosim este regula de aur”, a continuat Mark. „Noi considerăm că acest exemplu de înțelepciune străveche este extrem de important. Le spunem copiilor: «Tratați-i pe ceilalți așa cum ați vrea să vă trateze ei pe voi.» Sigur că aici ideea este aceea de a-i îndemna să adopte perspectiva altora.

Acestea sunt cele patru principii fundamentale pe care încercăm să le insuflăm copiilor prin lecții repetate – și nu numai copiilor, ci și profesorilor, directorului și celorlalte persoane care lucrează cu copiii.”

Dalai Lama s-a întors la ideea la care se referise în întrebarea anterioară. A întrebat din nou dacă nu apare o ușoară contradicție „atunci când le spuneți copiilor, pe de o parte, că toate emoțiile sunt acceptabile ca atare, deși nu toate comportamentele sunt la fel, pentru ca apoi, de îndată ce un copil manifestă o emoție cum ar fi mânia, să-i spuneți «Calmează-te.» Nu ar fi mai potrivit să-i spuneți: «Văd că ești foarte furios. Și eu mă înfurii adesea, dar nu ar fi mai bine să nu mai fii atât de furios?» Adică să-i ajutați pe copii să-și diminueze mânia.”

Mark a răspuns: „Eu cred că tocmai acest lucru îl facem. Nu sunt sigur că există o contradicție aici. Cred că o să fiți de acord cu mine atunci când am să prezint mijloacele practice de aplicare a acestor principii.”
______________________
Daniel Goleman – Emoțiile distructive (fragment)

Administrator

Leave a comment

Vă rugăm să introduceți un comentariu.
Te rog scrieți numele.
Vă rugam sa introduceți adresa dumneavoastră de email.
Te rog introdu o adresă de email validă.