Dacă trăiesc în critică și cicăleală, copiii învață să condamne;
Dacă trăiesc în ostilitate, copiii învață să fie agresivi;
Dacă trăiesc în teamă, copiii învață să fie anxioși;
Dacă trăiesc înconjurați de milă, copiii învăță autocompătimirea;
Dacă trăiesc înconjurați de ridicol, copiii învață să fie timizi;
Dacă trăiesc în gelozie, copiii învață să simtă invidia;
Dacă trăiesc în rușine, copiii învăță să se simtă vinovați;
Dacă trăiesc în încurajare, copiii învăță să fie încrezători;
Dacă trăiesc în toleranță, copiii învăță răbdarea;
Dacă trăiesc în laudă, copiii învăță prețuirea;
Dacă trăiesc în acceptare, copiii învăță să iubească;
Dacă trăiesc în aprobare, copiii învăță să se placă pe sine;
Dacă trăiesc înconjurați de recunoaștere, copiii învăță că este bine să ai un tel;
Dacă trăiesc împărțind cu ceilalți, copiii învăță să fie generoși;
Dacă trăiesc în onestitate, copiii învăță respectul pentru adevăr;
Dacă trăiesc în corectitudine, copiii învăță să fie drepți;
Dacă trăiesc în bunăvoință și considerație, copiii învăță respectul;
Dacă trăiesc în siguranță, copiii învăță să aibă încredere în ei și în ceilalți;
Dacă trăiesc în prietenie, copiii învăță că e plăcut să trăiești pe lume.
Poemul Copiii învață ceea ce trăiesc a fost scris de către Dorothy Law Nolte și publicat în anul 1954 în cadrul rubricii dedicată vieții de familie, pe care o avea într-un ziar.
Mai târziu, acest poem dă titlul cărții de creștere și educație conștientă a copiilor pe Dorothy Law Lolte a scris-o împreună cu Rachel Harris, carte în care fiecare vers al poemului s-a transformat într-un capitol. Cartea este tradusă și în limba română și publicată la editura Humanitas.
Adevărurile simple și de bun-simț pe care autoarea, cu mult talent, le-a transformat în poem au devenit un cod de comportament menit să folosească la promovarea unei educații care insuflă valori reale, care ajută copiii să capete principii sănătoase și-i pregătește pentru călătoria numită Viață.