Iubirea este fundamentul
1. Recapitulați mai multe momente în care v-ați simțit iubiți sau v-ați exprimat iubirea faţă de copilul dvs. în majoritatea cazurilor, acest lucru a avut legătură cu valoarea lor ca persoană sau cu vreo reușită ori vreo calitate specială de care au dat dovadă? Cu alte cuvinte, aveți tendința să iubiți condiționat sau necondiționat?
2. În ce situații recente v-ați abținut să vă manifestați iubirea faţă de copil? Oare acest lucru are vreo legătură cu înșelarea unor așteptări? Dacă da, încercați să găsiți o cale de a combina iubirea necondiționată cu tipul de disciplină cel mai adecvat.
3. Dacă ar fi să măsurați de la zero la zece nivelul din rezervorul de iubire al copilului dvs., cam pe unde s-ar situa el? Gândiți-vă la ceea ce ați fi putut să-i oferiți în diverse feluri spre a crește acest nivel. Următoarea săptămână petreceți-o concentrându-vă zilnic asupra a trei posibilități prin care să creșteți nivelul din rezervorul lor.
4. Gândiți-vă la propriile amintiri plăcute din copilărie. Cum reușeau părinții dvs. să vă umple rezervorul de iubire pentru a vă da mai multă încredere? Ce amintiri plăcute din copilărie aveți și ce legătură au ele cu iubirea necondiționată?
5. Reanalizați cele șapte puncte referitoare la comportamentul copiilor. Care este o adevărată revelație pentru dvs.? Care este cel mai greu de acceptat? Care trebuie să vi-l însușiți acționând în conformitate cu el?
***
Limbajul nr. 1 al iubirii: mângâierile fizice
1. Cum stau lucrurile în familie în privința mângâierilor fizice? Părintii vă îmbrățișau și vă sărutau sau dădeau alte semne de afecțiune? Ce efect au avut toate acestea asupra adultului de azi?
2. Pornind de la ideile din acest capitol, oare oferiți suficiente mângâieri copiilor dvs. atunci când trebuie? De ce da sau de ce nu?
3. Care ar fi semnele mai putin obișnuite de exprimare a dorinței de apropiere fizică? Cum ar putea un contact fizic neconvențional, cum ar fi lupta corp Ia corp, să satisfacă nevoile emoționale? Care sunt granițele între apropierea fizică și cea care îi poate face un rău copilului ori poate deveni excesivă?
4. Discutați modalitățile de implicare fizică, altele decât îmbrățișările și sărutările de care au nevoie copiii dvs. Identificați ocaziile în care puteți pune în aplicare aceste forme de apropiere fizică.
5. În următoarea săptămână, sporiți numărul de mângâieri faţă de copii, dar făcând-o în conformitate cu vârsta şi cu personalitatea unică a fiecărui copil. Distingeți efectele și reacția.
***
Limbajul nr. 2 al iubirii: cuvintele de încurajare
1. În ce fel anumite încurajări din copilărie au devenit adevărate profeții în privința reușitei personale? Analizați felul în care cuvintele atât pozitive cât și negative au avut un impact asupra dvs. ca adulți, indiferent dacă au fost sau nu corecte inițial.
2. Acum faceți același lucru pentru fiecare dintre copiii dvs. Alegeți o afirmație pozitivă și una negativă care au afectat comportamentul lor în bine sau în râu. Apoi luați deoparte copilul respectiv și reîntăriți-vă afirmația pozitivă, îndepărtând-o totodată pe cea negativă.
3. Adesea avem sentimente pline de afecțiune faţă de copiii noștri și ni se pare că ei ne înțeleg iubirea. Cum însă ei gândesc concret, s-ar putea să nu-și fi dat seama de ele. În săptămâna următoare, de fiecare dată cînd simțiți nevoia să vă exprimați iubirea, faceți-o cât mai explicit. La sfârșitul săptămânii, întrebați-i pe copii dacă nu cumva au înțeles mai bine iubirea dvs. față de ei.
4. Exprimarea verbală a iubirii intră în rutina vieții de zi cu zi și este întotdeauna binevenită, dar există și nevoia de a fi însoțită și de exprimări speciale. Luați fiecare copil în parte, duceți-l într-un loc deosebit, care îi place, și la momentul potrivit spuneți-i copilului de ce îl iubiți. Încercați să vă bazați afirmațiile pe ceea ce este copilul și nu pe ceea ce reușește el să facă.
***
Limbajul nr. 3 al iubirii: timpul acordat
1. Cât timp ați petrecut cu copilul dvs. în afară de timpul afectat nevoilor imediate în ultima săptămână? De ce fel de timp petrecut împreună are nevoie fiecare copil în parte? Întrebați-l pe fiecare ce-i place cel mai mult atunci când sunteți împreună și ce anume contează.
2. Promiteți să petreceți săptămânal cel puțin o oră singur cu fiecare dintre copiii dvs. în următoarele douăsprezece luni. Poate părea o promisiune majoră, dar oare nu merită copiii dvs. așa ceva? Încercați să le acordați un timp egal în calendarul sau în agenda dvs., dar dacă nu reușiți, măcar la sfârșit de săptămână respectați-vă promisiunile.
3. Faceți o listă care să cuprindă principalele și cele mai interesante subiecte de discuție pentru fiecare copil în parte și folosiți-vă de ea atunci când vă petreceți timpul împreună. Grupați-le după cum urmează: valori, talente, distracție, planuri de viitor, lumea lor interioară și, în final, propria dvs. lume interioară.
4. „Dictatura imediatului” este o problemă serioasă în programul nostru, care presupune permanent un ritm infernal. Revizuiți-vă orarul din ultima lună. Ce anume ați anulat sau ați scurtat, considerând că nu ar fi niște priorități? Oare cât din acest timp irosit sau acordat unor lucruri mai puțin importante ar fi putut fi petrecut cu copiii dvs.?
***
Limbajul nr. 4 al iubirii: darurile
1. Cu toții prețuim darurile din diverse motive: ca fiind utile, pentru gândul frumos sau forma de afecțiune din partea lor sau chiar ca preț. Care daruri au trecut testul timpului și de ce? Ce vă spune acest lucru despre dvs. înșivă?
2. Ce rol joacă darurile în propria dvs. viaţă afectivă atunci când le oferiți copiilor? Punctul lor de vedere faţă de daruri corespunde cu al dvs. sau este diferit? Încercați să aveți o discuție cu fiecare copil în parte în legătură cu oferirea și primirea darurilor, pentru a înțelege mai bine avantajele sau dezavantajele cadourilor făcute.
3. Gândiți-vă cu atenție la momentele în care poate că ați oferit daruri din anumite motive sau cadouri greșite. Nu cumva au avut o conotație de plată, mită sau chiar de materialism ori orgoliu personal? Hotărați ca pe viitor să oferiți totul cu iubire și fără nici un fel de obligații.
4. Analizați jucăriile pe care le-ați cumpărat pentru copiii dvs. sau darurile pentru timpul liber pe care le-ați făcut adolescenților. Încercați să determinați care dintre ele ar corespunde următoarelor categorii:
• Jucăriile cu un scop pozitiv și sănătos spre deosebire de cele ce sunt la modă pentru că le au și alți copii.
• Jucării care au „dispărut” pe măsură ce a trecut moda.
• Jucării la care, ca părinti, ați avut o contribuție directă, fie că ați ajutat la crearea lor sau la folosirea lor.
Limbajul nr. 5 al iubirii: serviciile
1. Serviciile sunt cel mai bine îndeplinite atunci când părintele are o viaţă fizică și emoțională echilibrată. Identificați trei zone care necesită o atenție specială pentru a se ajunge la un echilibru în propria dvs. viaţă. Ce pași ar trebui făcuți pentru a reuși în aceste direcții?
2. Serviciile pe care le faceți copilului dvs. corespund vârstei? Inventariați tot ceea ce faceți pentru copilul dvs. Oare va învăța să-și asume mai bine răspunderea dacă va îndeplini chiar el treaba respectivă? În funcție de vârstă, acordați-i ceva timp pentru ca să îndeplinească anumite îndatoriri precise, acest lucru trebuind să fie perceput ca un serviciu plin de afecțiune.
3. Cu toții facem diverse servicii altora fără prea mare tragere de inimă. Faceți un grafic cu „Răsplata imediată” în stânga și „Nu e nevoie de nici o întoarcere a serviciului” în partea din dreaptă. Încercați să stabiliți (de la unu la zece) cam unde s-ar situa serviciile dvs. Care sunt motivele pentru care unele sunt mai în stânga și altele mai în dreapta?
4. Cu fiecare copil în parte plănuiți un proiect de ajutorare propriu-zisă a cuiva din comunitatea dvs. (în afara membrilor de familie), cineva cu mai puțin noroc în viaţă. Aveți grijă ca respectivul copil să aibă un rol precis și apoi analizați ce anume i-a făcut mai mare plăcere și de ce a fost în avantajul tuturor.
_______________________________
Gary Chapman & Ross Campbell – Cele cinci limbaje de iubire ale copiilor (fragmente)